Пройшов обласний етап Всеукраїнського конкурсу бізнес-планів підприємницької діяльності серед молоді у Львівській області. Для участі в конкурсі було відібрано 23 бізнес-плани від молодих осіб Львівщини. Експертна рада конкурсу визначила переможців.
І ось приємна новина - у номінації «Молодий підприємець» серед переможців була і наша краянка Наталія Васьків, із селища Бориня. Назва проекту, який вона представила на конкурс, - «Створення молочарського цеху-сироварні туристичної направленості з виробництва автентичних бойківських молочних продуктів».
Слід сказати, що найкращі роботи учасників, які вибрані та схвалені експертною радою обласного конкурсу, будуть надіслані на розгляд експертної ради Всеукраїнського конкурсу бізнес-планів підприємницької діяльності серед молоді до Міністерства молоді та спорту України.
Отож, про участь у конкурсі і про мету вище згаданого проекту - сьогоднішня розмова із самою Наталею Васьків та керівником кооперативу «Вулкан» Богданом Комарницьким.
- Пані Наталіє, чому Ви вибрали саме цю тему?
- Перш за все хочу сказати, що я є членом кооперативу «Вулкан». Раніше брала активну участь у впровадженні проекту МБО «Добробут громад», під назвою «Надання допомоги сільським родинам у Турківському районі». Цей проект завершив свою роботу у червні 2012р. У його рамках було створено кооперативний навчально-практичний центр, метою якого є діяльність з відродження автентичних продуктів харчування і, в першу чергу, - молочних продуктів. Доречно сказати, що членам кооперативу надають послуги з передпродажної підготовки надлишків сільгосппродукції, яку відправляють до родин, що проживають у Львові та Стрию. Цей напрямок завжди був пріоритетним для Турківщини та приносив горянам прибутки, покращував їхній добробут.
- У чому особливість цього бізнес-плану і які проблеми він має вирішити, зокрема на Турківщині?
- Особливість в тому, що є молочарського напрямку, пропонує діяльність з відродження та виготовлення автентичних екологічно чистих молочних продуктів із Карпатського регіону. Турківщина - один з екологічно чистих районів, а тому в умовах глобалізації це є надзвичайно актуально й ефективно. Не дивлячись на те, що вартість нашої кооперативної продукції в два-три рази є вищою від аналогічної молочної продукції монополістів, ці продукти користуються попитом на ринку - успішно реалізуються на фестивалях-ярмарках, а також в мережі «Від родини до родини»
- Богдане Андрійовичу, а як визріла думка взяти участь у конкурсі бізнес-проектів? Чи виникали труднощі при складанні бізнес-плану і як довго над ним працювали?
- Справа в тому, що кооператив «Вулкан», у більш ширшому форматі, уже подавав аналогічний бізнес-план на конкурс, який проводила Львівська ОДА. Але, в результаті не зрозумілих для мене дій, він не був допущений до конкурсу. А тому, коли з’явилась інформація про наступний конкурс серед молоді, керівник НПЦ п.Наталя Васьків подала, згідно відповідної аплікаційної форми, черговий бізнес-план, який і отримав підтримку.
Хочу також наголосити: якщо в першому випадку заявку подавали на фінансову підтримку, то в нинішньому варіанті - це чисто презента-ційний варіант- «ми це можемо». Тепер, якщо не буде змін, то цей проект представлятиме Львівщину на Всеукраїнському конкурсі бізнес- планів серед молоді.
- Чи вже сьогодні можна передбачити труднощі в плані реалізації цього бізнес-плану?
- Труднощів щодо розвитку молочарства на Турківщині, в цілому, є багато. Це відсутність розуміння процесів розвитку та волі до праці в цьому напрямку у представників влади, не дивлячись на те, що район є аграрний, що в районі найбільше поголів’я ВРХ в області, що цей напрямок завжди був пріоритетним для Турківщини та приносив горянам прибутки, покращував їхній добробут. Щоби в цьому переконатись, потрібно ознайомитись з розвитком молочарства у Турківському повіті до 1939 року.
Другою причиною є відсутність інвестиційних коштів для втілення проекту в життя.
- Отож, чи є надія на втілення його у життя?
- Надія є, бо іншого шляху просто не існує, якщо ми хочемо розвиватись. Наявність історії минувшини є головною передумовою для того, щоби активно освоювати цей напрямок. Кооператив «Вулкан», на сьогоднішній день, реально може започаткувати роботу зі створення сироварні в селищі Бориня. Хоча, на майбутнє, практично в кожному більшому селі району повинна працювати мережа саме таких малих цехів-сироварень туристичної направленості.
Аналогічна сироварня на 800 - 1000 л працює в Нижньому Селищі, що на Закарпатті. Оплата за 1л молока населенню становить 5грн. Відмічу, що вартість сиру в цеху становить 120-150 грн. за 1 кілограм. У Києві - 350 грн. Важливим є те, що безпосередньо з сироварні щоденно продають сиру на суму 10-15 тис. грн. У першу чергу покупцями є туристи. Розроблено туристичні маршрути, в які включено і згадану сироварню. До речі, поки була менш-більш нормальна дорога на відтинку Бориня-Мохнате, то практично 1-2 рази на тиждень формувались групи туристів з Розлуча до Селиської сироварні.
А тому, якщо хтось ставить собі за мету будувати великі підприємства в районі, то можна наперед з упевненістю сказати - там не буде якості продукції. Там не буде нормальної оплати за молоко мешканцям району. Ці підприємства не зможуть витримувати конкуренцію з діючими монополістами на ринку молочної продукції.
Розмову вела Ольга ТАРАСЕНКО.
Газета "Бойківщина" №52,2013
|